Jak wybrać domenę?

Gdy zabierasz się za kreacje nowego brandu lub odświeżenie już istniejącego, skupiasz się na stworzeniu idealnego logo, zastanawiasz się nad chwytliwą nazwą itd. Komponujesz wszystkie elementy w ten sposób żeby stanowiły spójna całość. Równie ważnym elementem jest wybór nazwy domeny strony internetowej. To istotna część budowania marki w świadomości przyszłych i obecnych klientów.

Użytkownicy będą mieli styczność z hasłem w niej zawartym, miedzy innymi przy wyświetlaniu Twojej witryny wynikach wyszukiwania Google, podczas komunikacji mailowej, ale również w mediach społecznościowych, dzieląc się ze znajomymi adresem Twojej strony, oraz przy wielu innych okazjach.

Czym jest domena internetowa?

Domena strony internetowej to adres, który użytkownik musi umieścić w przeglądarce, w celu wyświetlenia konkretnej witryny. Składa się z dwóch członów – nazwy głównej i końcówki, połączonych kropka. Każda domena jest zarejestrowana na imię i nazwisko osoby, która nią zarządza. Dzięki temu nie ma ryzyka stworzenia dwóch stron na jednym adresie.

Warunki techniczne

Nazwa domeny internetowej może składać się wyłącznie z liter alfabetu łacińskiego, cyfr oraz myślnika „-„.  Myślnik nie możne znajdować się na początku, na końcu oraz na 3 i 4 miejscu jednocześnie  (wyjątkiem od tej reguły są nazwy z początkiem „xn--„). Adres nie może zawierać spacji, symboli typu „#”, „*”, „&”, ani żadnych innych.

Zalecamy rejestrację domen bez polskich znaków, a zamiast nich skorzystanie z liter im odpowiadających (ą – a), ma to na celu ułatwienie dostępu obcokrajowcom. W Polsce użytkownicy przyzwyczajeni są do tego zabiegu.

Nazwa domeny nie może być dłuższa niż 63 znaki. Wielkość liter nie ma znaczenia.

Znaczenie końcówek domeny

Każda domena składa się z dwóch członów – z nazwy głównej i rozszerzenia.
Końcówka domeny wskazuje jej zasięg działalności lub jej charakter.

Wyróżniamy kilka rodzajów rozszerzeń:

– .com, .info, .biz, org, .net – globalne

.eu, .asia, .africa – kontynentalne

– .pl, .fr, .de, itd. – narodowe pierwszego poziomu

– .com.pl, .waw.pl, co.uk, gov.pl – narodowe drugiego poziomu

– .waw.pl, .mazury.pl, itp – regionalne

– .sklep, .agency, .tech, itp. – tematyczne

Czym się kierować przy wyborze nazwy domeny?

Nazwa domeny reprezentuje witrynę internetowa i powinna bezpośrednio odnosić się do treści w niej zawartej lub do brand’u marki.

Z tego powodu warto zastanowić się nad nazwa,  która precyzyjnie odzwierciedli treść witryny i zachęci użytkowników do jej odwiedzenia,Najlepiej, jeśli będzie to nazwa firmy, slogan marketingowy, a w przypadku marki osobistej – nazwisko wraz z dodatkiem wskazującym na rodzaj działalności np. www.kancelaria-nazwisko.pl. jednocześnie będąc łatwą do zapamiętania. Adres domeny powinien być krotki i konkretny.

Tip!
Zadbaj o to, żeby nazwa była łatwa do zapamiętania, można było ja bez trudu podyktować przez telefon i z łatwością ręcznie zapisać.

„Nazwa którą wybrałem jest zajęta!”

Co zrobić jeśli nazwa, którą wybrałeś jest zajęta? Masz kilka możliwości.
Przykład: zajmujesz się sprzedażą mebli ale domena – www.meble.pl jest już zarejestrowana?

1. Zmień rozszerzenie na takie, które odpowiada Twojej działalności – np. www.meble.sklep.

2. Dodaj w nazwie kolejne słowo – np. www.niezawodne-meble.pl

3. Odkup domenę od aktualnego właściciela – zdarza się, że domena jest już zarejestrowana, ale nie ma na niej żadnej treści. W takim wypadku, w serwisie whois.domaintools.com możesz odnaleźć informacje o właścicielu i skontaktować się z nim w celu ewentualnego odkupienia prawa do użytkowania domeny.

4. Uzyskaj pomoc eksperta – nasz zespól pomoże Ci w znalezieniu idealnej, gotowej do rejestracji nazwy głównej, w doborze końcówki lub odkupieniu domeny na rynku wtórnym.

Tip!

Dostępność domeny można sprawdzić u wielu operatorów. Niestety niektórzy z nich działają parszywie. Odnotowując Twoją próbę sprawdzenia dostępności. W czasie kiedy zastanawiasz się nad kupnem, nieuczciwy operator dokonuje rejestracji domeny. Ma to na celu późniejszą odsprzedaż upatrzonej przez Ciebie nazwy po znacznie wyższej cenie.

Nie pozwól się oszukać! Weryfikuj dostępność domen tylko u zaufanych usługodawców.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Zostaw swoją opinie
O autorze
Anna Larisch - Online-Marketing

Ana jest pasjonatką przyrody i technologii, sportu i literatury. Lubi zestawiać ze sobą kontrasty, bo jak uważa „to wyostrza percepcję”. Uwielbia też kawę i wschody słońca.

Najnowsze artykuły
Śledź nas na Facebook'u
Spokojnie, to tylko typowy komunikat o tym, że wykorzystujemy Ciasteczka w Twojej przeglądarce.
Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności. Już przeczytałeś całość?
Spokojnie, to tylko typowy komunikat o tym, że wykorzystujemy Ciasteczka w Twojej przeglądarce.
Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności. Już przeczytałeś całość?
Spokojnie, to tylko typowy komunikat o tym, że wykorzystujemy Ciasteczka w Twojej przeglądarce.
Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności. Już przeczytałeś całość?